Gatter – malovýroba automobilů v Zákupech,
se zajímavou rodinnou historií
2. část – Willibald Gustav Gatter a Ferdinand Porsche
Willibald Gustav Gatter, narozen 12. prosince roku 1896 v Kuřívodech, měl jako prvorozený syn po svém otci převzít prosperující zámečnickou a kovovýrobní živnost, o které jsme psali v první části.
Nejprve navštěvoval základní školu v rodných Kuřívodech, poté absolvoval tři třídy měšťanky v Mimoni. Roku 1911 nastupuje ke studiu mechaniky na vyšší průmyslové škole v Liberci, kde dosahuje výborných studijních výsledků. Proto mu byla ke konci studia nabídnuta (nebo byl povolán, zde se prameny rozcházejí) práce ve Škodových závodech v Plzni, na konstrukci velkorážných děl. Maturitu skládá 2. června 1915 a již 26. června 1915 odchází pracovat do Škodových závodů v Plzni, kde pracoval až do roku 1918.
Ještě před koncem první světové války byl povolán na italskou frontu, kde svá velkorážná děla použil při ofenzívě Rakousko – Uherské armády na Piavě, což se stalo v červnu 1918.
Po skončení první světové války se Willibald Gustav Gatter vrací zpět do rodných Kuřívod, kde pomáhá s vedením rodinné firmy. Díky kontaktům získaných během válečné výroby v plzeňských Škodových závodech, zejména s největším tehdejším obchodním partnerem Škodových závodů Plzeň, firmou Austro – Daimler in Wiener Neustadt, který se Škodovými závody už roku 1913 fúzoval a měl se Škodovými závody společnou válečnou výrobu, si jako 23 letý, tedy roku 1919 podává žádost o přijetí do této firmy, na pozici automobilového konstruktéra.
Proč zrovna na pozici automobilového konstruktéra? Firma Austro – Daimler po skončení první světové války ztrácí svého hlavního odběratele, Rakousko – Uherskou armádu, která je v troskách a má v plánu rychlé převedení výroby zpět na civilní, kterou byla výroba automobilů. A protože Willibalda Gustava Gattera technický fenomén automobilu velice přitahoval, byla žádost na pozici automobilového konstruktéra již jen logickým vyústěním.
V té době, tj. roku 1919 vedl ve firmě Austro – Daimler vývojové práce rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche, který našeho žadatele Willibalda Gustava Gattera přijímá a po zapracování mu dává pozici samostatného konstruktéra. A právě zde startuje obdivuhodná dráha automobilového konstruktéra z Kuřívod.
Vedle rychlých a lehkých cestovních vozů vyrábí firma Austro – Daimler také velké luxusní vozy s moderními motory a aerodynamickými tvary karosérií. Willibald Gustav Gatter zde jako první vede vývoj elektrických autobusů a užitkových nákladních vozů s benzínovým motorem, později konstruuje také těžší a lehčí kategorie osobních vozů.
Roku 1920 – 1922 zkonstruovali společnými silami Ferdinand Porsche, Ing. Karl Bettaque a Willibald Gustav Gatter, první poválečný sportovní závodní vůz „SASCHA“. Název vozu byl odvozen od jména filmového průkopníka Alexandra „Saši“ hrabě Kolowrata a Willibald Gustav Gatter s tímto vozem podnikl svůj první závod.
Zároveň v této době přednášel na Vysoké škole technické ve Vídni, kde vedl kurzy strojírenství a dokonce obhajoval docenturu na téma „Motory, převody a řazení“. Publikoval v odborných časopisech Werkstatt – Technik a Auto – Technik a přichází se svými prvními patenty.
6. února 1923 přihlašuje u rakouského Patentního úřadu své první dva patenty. Prvním z nich je patent přípravku na kopírování pro obráběcí stroje, patent No. 97 881 a druhým přihlášeným patentem je patent na řezání více závitů na jednom soustruhu, patent No. 97 882.
Práci v automobilce Austro – Daimler však kazí spory konstruktérů s finančním ředitelem Camillem Castiglionem, který nebyl ochoten dávat potřebné finanční prostředky na další vývoj a tak z firmy Austro – Daimler odchází roku 1923 nejprve Ferdinand Porsche do firmy Daimler Stuttgart a posléze v zimě roku 1925 odchází i Willibald Gustav Gatter. Ten roku 1926 přijímá nabídku Georga Schichta z Ústí nad Labem, kde se ve stejnojmenné společnosti Georg Schicht (dnešní SETUZA) stává technickým vedoucím výroby automobilů, a dostává za úkol postavit čtyřmístný cenově dostupný vůz. Jedinou podmínkou Willibalda Gustava Gattera bylo, aby se vůz jmenoval po svém konstruktérovi „Gatter“.
Willibald Gustav Gatter tedy odjíždí zpět do Kuřívod, kde se věnuje vývoji tohoto vozu. Koncem roku 1926 byl prototyp vozu téměř dokončen a na jaře roku 1927 byla zahájena první kusová výroba vozu, jenž měl v sobě zakomponované další Gatterovy patenty, jako např. tehdy nejnovější patent Podepření kývavých náprav os motorových vozidel (ČS patent č. 27865 z 31. 3. 1927).
Další Gatterův vůz z ústecké produkce byl vůz z roku 1928 s názvem „SCHRECKENSTEIN“ (Střekov). Název vozu je odvozen podle místa, kde byl poprvé uveden. Tento vůz měl další pokroková patentovaná řešení, jako třeba patent Volby změny pohonu, zvláště pro automobily, německý patent č. 488 971 z 8. 4. 1928, nebo patent Uložení vidlicově uspořádaných vnitřních konců kývavých os u automobilů, německý patent č. 476 636 také z roku 1928. Většina těchto patentů získala ochranné známky i ve Francii a Anglii.
Bohužel, Gatterovy vozy se v Ústí nad Labem, ani přes obrovský úspěch, kdy byly tyto vozy poprvé označovány jako Volksauto, Volkswagen (lidový vůz), které tímto označením o devět let předběhly budoucí automobilku VW ve Wolfsburgu, se nikdy nedočkaly sériové výroby. Kusová výroba pokračovala v Ústí nad Labem až do roku 1929, kdy z ústecké firmy dne 12. dubna 1929 Willibald Gatter odchází.
Willibald Gustav Gatter odchází zpět do rodných Kuřívod s plány na opravdu své a opravdu lidové auto. Na něco, co by dokázalo skloubit komfort automobilu s jednoduchostí a cenou motocyklu. Plány na nové malé auto dostaly na konci roku 1929 již tak reálné rozměry, že se pro výrobu malého automobilu rozhodl definitivně.
K rozjezdu firmy na výrobu malých automobilů si vyhlédl pozemky v Zákupech (1884/2 a stavební parcelu č. 547, číslování dle pozemkového katastru 1929/30) a na podzim roku 1929 podává žádost na tamní Obecní úřad na jejich odkoupení. Jelikož se jednalo pouze o stavební parcely bez budov, bylo nutné vybudovat dílny a nejnutnější zázemí. Trvalo další téměř rok, než bylo vše hotové a 13. září 1930 byl Willibaldovi Gustavu Gatterovi vydán živnostenský list s oprávněním pro zámečnickou činnost a výrobu malých automobilů a 15. listopadu roku 1930 vzniká v Zákupech nová automobilka s názvem Gatter Automobilwerke Reichstadt.
Automobilka byla spíše větší dílnou o rozměrech zhruba 15 x 20m, kde pracovalo šest dělníků, z toho byli dva bratři Willibalda, Rudolf a Artur. V této dílně se od konce roku 1930 rozjížděla kusová výroba a od počátku roku 1931 se zde konečně rozjela vysněná sériová výroba malých lidových vozů Gatter. Vyráběly se zde karoserie a podvozky, motory byly pravděpodobně dovážené a montované od motocyklových výrobců, například od anglické značky Viliers.
Automobil na obrázku je zřejmě úplně první model vyráběný v Zákupech, tímto modelem z roku 1930 započala automobilka Gatter Automobilwerke Reichstadt svou kusovou a v roce 1931 také sériovou výrobu.
Konstrukce automobilu byla jednoduchá, karoserie byly otevřené, plátěné s plátěnou skládací střechou. Bez zajímavosti není ani vstup do vozu, který byl možný pouze jedněmi dveřmi na straně spolujezdce, volant byl po vzoru německého provozu po pravé straně vozovky vlevo, převodovka byla dvourychlostní bez zpětného chodu.
Cena těchto vozítek byla na tehdejší dobu více, než zajímavá a činila 12.800,- Kč, což byla polovina ceny nejlevnějšího vozu střední třídy značky Škoda. Tato vozítka se vyráběla i v třímístném provedení (pouze na zakázku) a třímístná verze stála 13.800,- Kč.
Automobilka Gatter vkládala velké naděje do reklamy a propagace. Automobily Gatter se účastnily mnoha zejména vytrvalostních soutěží a jízd do vrchu, kde dosahovaly i v obrovské konkurenci daleko silnějších vozů velmi slušných výsledků. Jen pro ilustraci to byly v letech 1931 - 32 například závody Hvězdicová jízda z Prahy do Tater, Velká cena Německa v závodech do vrchu, Jízdy Krkonošemi a Jizerskými horami pořádané Autoklubem v Jablonci nad Nisou a mnohé další závody.
Automobilka otevírá svá zastoupení v dalších městech, jako byl Chomutov, Česká Lípa, Jablonec, Praha a v Německu ve Weidenu, Regensburgu, Chemnitz a Drážďanech, roky 1931 – 1932 se pro zákupskou automobilku stávají obdobím největšího rozmachu a auta Gatter jezdí již po celém regionu, ponejvíce na Českolipsku, kde se jich také nejvíce prodalo, ale také na Ústecku, Liberecku, Jablonecku, Mělnicku a v okolí Prahy.
Původní výrobní hala už nestačí a tak Gatter v lednu 1932 kupuje sousední pozemek a staví na něm větší halu a montovnu, aby kapacitně vyhověl požadavkům zákazníků. Původní malá výrobní hala slouží jako sklad.
Hospodářská krize, která začala v říjnu roku 1929 však více a více doléhala na firmy, banky i na konečné spotřebitele, pro které začalo být i takto levné vozítko nedostupné, což mělo velký dopad na další rozvoj firmy Gatter Automobilwerke Reichenberg. V polovině roku 1933 došlo ke kolapsu bank v Čechách, zájem spotřebitelů klesl takřka na nulu, což byl obrovský problém pro automobilku, která podnikala s minimálním provozním kapitálem a zisk vytvářela až finálním prodejem vozů.
Ať tak, nebo tak, Gatter buď musí sehnat peníze na další provoz automobilky, nebo výrobu ukončit. Banky byly pasé, zbývali už jen soukromí investoři.
A tak finance shání například u zákupského výrobce vánočních ozdob a papírových výrobků, fabrikanta Eduarda Helda, nebo u své sestry Helene Rösler, (roz. Gatter), majitelky českolipské fabriky na výrobu klavírů Piano forte – Fabrik Rösler.
V roce 1933 Gatter své automobily výrazně inovoval. Motory byly sice pořád jednoválcové a dvoudobé, ale už vlastní konstrukce, vyššího obsahu kolem 450 ccm a výkonu 10PS, chlazené vodou. Převodovka také sice zůstala jen dvourychlostní, ale přibyla zpátečka, na místo řetězu byl přenos hnací síly motoru zajištěn spojovacím hřídelem a původní pásové brzdy byly zaměněny za modernější bubnové. Stoupla tak nejen hmotnost vozu, ale i cena, která se nyní pohybovala kolem 15.800,- Kč. Velkou předností vozů Gatter však nadále zůstává jednoduchá údržba a pořád relativně nízká cena oproti jiným vozům na trhu.
Automobilka Gatter byla dokonce schopna rozjet výrobu lehkých užitkových vozidel, dnes bychom řekli dodávek, a zajišťovat servis již provozovaných vozů Gatter.
Willibald Gustav Gatter usiloval i o veřejné zakázky, jako například o veřejnou zakázku na výrobu speciálních vozidel pro železnici, ale vzhledem k jeho politické angažovanosti a etnickému původu nemohl doufat v náklonnost vlády ČSR.
Prodej automobilů Gatter dále stagnoval, až došel do fáze, kdy za celý rok 1934 prodala automobilka jen jedno jediné auto. Tímto se automobilka Gatter dostala do dluhů, které již nebyla schopna splácet a neuhradila dokonce ještě ani cenu nově zakoupených pozemků od zákupské radnice z roku 1932 a tak koncem roku 1934 začalo Zastupitelstvo v Zákupech vymáhat pohledávky právní cestou. Wilibald Gatter se ještě snažil celé dva roky odvrátit krach firmy, ale koncem roku 1936 je na automobilku Gatter Zákupy uvalena státní exekuce. Datum veřejné dražby bylo stanoveno na 21. dubna 1937. Pozemky, dílna a vybavení bylo odhadnuto na 114.000,- Kč, nejvyšší částku 76.000,- Kč však nabídl zákupský továrník a jeden z věřitelů Walter Held. Nový majitel byl 4. října 1937 zapsán do pozemkové knihy a tím definitivně zaniká firma Willibald Gustav Gatter Automobilwerke Reichstadt.
Willibald Gatter odchází roku 1937 ze Zákup do Německa a jeho další osudy budeme sledovat ve třetím díle.