Železnice ve druhé polovině 19. století měla obrovský význam a vliv na rozvoj průmyslu. Století páry, jak se 19. století také nazývá, bylo rozvojově založené na železniční přepravě surovin, zejména uhlí, které tvořilo nejen velice lukrativní byznys, ale bylo nepostradatelnou zákládní vstupní surovinou pro výrobu prakticky čehokoliv.
Už v tehdejším Rakousko - Uhersku vznikaly silné společnosti, vlastnící tratě a provozující zejména nákladní železniční dopravu. Osobní doprava po železnici byla samozřejmě, zejména pro města, kam se železnice dostala, vítaným urychlením cestování, ovšem alfou a omegou zůstávala doprava nákladní, která dokázala generovat obrovské zisky, ale v neposlední řadě je třeba podotknout, že pro průmyslový rozvoj regionů byla železnice v tehdejší době nepostradatelná. To, co by se formanskými povozy vozilo týdny, byla železnice schopna přepravit v řádu několika dní, v případě dálkových přeprav uhlí z dolů přímo k odběrateli to v konečné fázi po dobudování potřebných tratí bylo i v řádu hodin, což bylo na tehdejší dobu nedocenitelné.
V našem "miniseriálu" sepsaného na motivy knihy Zdeňka Šindlauera Severočeská Transverzálka, shrneme nejdůležitější faktory vývoje železnice dotýkající se Mimoně. Lobbing, honba za ziskem, tvrdá, někdy opravdu vyhrocená jednání doslova na ostří nože, a hlavně neústupnost tehdejšího mimoňského vedení nakonec vedla k úspěchu a dnes můžeme za železnici v Mimoni děkovat panu Hartigovi, Maxovi, Fournierovi a dalším.
Ale postupně. Začněme pěkně od začátku. Díl první - strategie a plánování právě začíná...
sepsáno na motivy knihy Zdeňka Šindlauera
Severočeská Transverzálka
Město Mimoň, ostatně tak, jako spousta dalších měst v 19. století neměla přímé železniční spojení s okolním světem, společná zastávka Reichstadt – Niemes (Zákupy - Mimoň) sice existovala...
sepsáno na motivy knihy Zdeňka Šindlauera
Severočeská Transverzálka
Zhruba do roku 1860 se uhlí přepravovalo z dolů do přístavů na Labi. Ovšem už tehdy vznikla myšlenka přímého dálkového spojení uhelných dolů na Chabařovicku a Teplicku s příjemci na Liberecku, jak...
sepsáno na motivy knihy Zdeňka Šindlauera
Severočeská Transverzálka
V květnu roku 1880 vyšel nový říšský zákon o místních (lokálních) drahách, dávající velkou státní podporu pro stavbu jednodušších, finančně méně náročných lokálních drah. Po této státní pobídce se...
sepsáno na motivy knihy Zdeňka Šindlauera
Severočeská Transverzálka
Společnost ATE původně trať z České Lípy do Mimoně vůbec nechtěla. Jednak pro její trasování, prodlužující trasu do Liberce o celých 6km, jihozápadní „obchvat“ Mimoně se jí také zrovna nezamlouval, a také...
Mimoňské staré nádraží bylo otevřeno roku 1883 jako lokální dráha Česká Lípa – Mimoň.
Toto nádraží je umístěno vedle firmy Falcon a měla pokračovat směr Stráž pod Ralskem – Osečná – Český Dub – Hodkovice. V projektu se angažoval hrabě Hartig a jeho konsorcium, který obdržel i...